Samochód po zmarłym: czy zmiana danych rejestracyjnych jest konieczna?

///Samochód po zmarłym: czy zmiana danych rejestracyjnych jest konieczna?

Samochód po zmarłym: czy zmiana danych rejestracyjnych jest konieczna?

Osoby, które dziedziczą majątek zmarłych na ogół nie muszą podejmować się żadnych dodatkowych formalności. Sytuacja ma się inaczej, kiedy bliski członek rodziny pozostawi po sobie samochód. Co w takiej sytuacji? Czy dane rejestrowe powinny zostać zmienione? A co z ubezpieczeniem OC? Sprawdziliśmy to.

Nie ma powodów, dla których rodzina zmarłego miałaby pozbywać się samochodu, oddając go do komisu lub sprzedając samodzielnie. Auto może być nadal użytkowane przez spadkobierców chyba, że stan pojazdu jest na tyle kiepski, że auto należałoby usunąć z rejestru i przeznaczyć do zezłomowania.

Przerejestrowane samochodu po zmarłym jest konieczne

Spadkobiercy samochodu, który powinni skorzystać z pomocy sądu lub notariusza, zdobywając postanowienie o nabyciu spadku (w przypadku notariusza, dokumentem będzie tzw. notarialne zaświadczenie o dziedziczeniu).

Przerejestrowanie auta jest obowiązkiem i należy przystąpić do tego tak szybko, jak to możliwe. W urzędzie miasta lub starostwie powiatowym, rodzina powinna zgłosić chęć zmiany danych rejestrowych, posługując się przy tym kompletem dokumentów, a w tym: kartą pojazdu, dowodem osobistym, wnioskiem rejestracyjnym, dotychczasowym dowodem rejestracyjnym oraz orzeczeniem sądowym lub umową darowizny.

W zależności od urzędu, do obowiązków spadkobiercy będzie pokrycie kosztów przerejestrowania pojazdu. Po pomyślnej zmianie danych, takie auto może zostać wykorzystywane dalej, sprzedane lub zezłomowane.

Kiedy auto nie nadaje się do użytku

Jeśli samochód jest zaniedbany i nie nadaje się do użytkowania przez spadkobierców, auto powinno zostać również przerejestrowane zgodnie z wcześniejszymi wskazówkami, a następnie oddane do specjalnego punktu, w którym przyjmowane są auta przeznaczone do zezłomowania.

Nowy właściciel powinien pozostawić samochód, a następnie zwrócić się z odpowiednim wnioskiem do urzędu. Poza podstawową dokumentacją niezbędne będzie także dostarczenie kompletnych tablic rejestracyjnych.

Co z ubezpieczeniem OC?

Zgodnie z polskim prawem, obowiązek wykupienia polisy ubezpieczeniowej OC wygasa z chwilą wyrejestrowania samochodu z urzędu. Pracownicy powinny widać właścicielowi odpowiednie zaświadczenie, będące potwierdzeniem wycofanie auta z ruchu drogowego.

Fakt zezłomowania pojazdu należy zgłosić także do samego ubezpieczyciela (uwaga: firma ubezpieczeniowa powinna być powiadomiona o tym fakcie jeszcze tego samego dnia).

2016-11-05T06:55:23+00:00Kwiecień, 2016|Informacje|0 komentarzy

Zostaw komentarz